4.8.11

karya jol 3

siap. kekurangan idea. huhu. so, itu jelah. huhu

BAB 1 (part 3) :

Dia terus berjalan laju ke rumahnya semula sehingga kadang-kalanya dia hampir terjatuh . sampai saja di rumah, di terus ke telefon, di sebelahnya meja yang diatasnya ada sebuah cawan kopi.

“hello, siapa itu? Awak ke yang telefon?”

“ayah ini saya la. Elly. Bukan dia ayah, dia dah lama….. haihhh, Ayah. ayah dah lama macam ni. Ayah jangan macam ni. Saya tahu semuanya ayah,  bukan salah ayah” kata anaknya.

Perasaan yang gembira tadi berubah serta merta. Terpancar raut wajah yang kecewa .

“kau telefon aku, sebab itu jek ke? Cuma nak sakit kan hati ayah? Baik kau jangan telefon ayah! Ayah aman macam ni! ”

“jadi sampai bila ayah nak macam ni? Sampai ayah jumpa dia ke?”

“aku macam ni selagi aku tak dapat tebus balik apa silap aku dulu!”

“ayah. Apa yang ayah buat? Sampai macam ni sekali? Bukan ke …..”

Belum sempat anaknya menghabiskan percakapannya,dia terus meletakkan ganggang telefon ke tempat asalnya. Kemudian terus duduk diatas sebuah kerusi berwarna merah sambil mengurut kepalanya seperti memikirkan sesuatu yang amat penting. Kemudian dia menghembus nafasnya. Melihat sekeliling rumahnya seperti memeriksa apa yang ingin di tambah di ruang tamu nya yang sudah padat dengan barang-barang entik. Dia bangun kemudiannya bejalan masuk kedalam biliknya. Biliknya yang berselerak seperti tiada siapa yang dibenarkan masuk kedalam biliknya itu. Lalu, dia duduk  di atas katilnya dan merebahkan badan di tilam yang lembut dan empuk. Fikirannya melayan, terus melayan. Perasaan marah bercampur sedih . dia teringat kata-kata anaknya. Setiap saat, kata-kata anaknya bermain di fikirannya.

Tiba-tiba. Hujan turun menenggelamkan bunyi burung yang bernyanyi. Kini Cuma kedengaran bunyi air hujan yang jatuh ke atap rumah di selangi dengan bunyi katak seperti gembira hujan turun membasahi nya. Udara hujan amat menyegarkannya. Kata-kata anaknya semakin lama semakin lenyap. Tiada lagi yang menganggunya. Tiada lagi pekara yang merungsingkannya bermain di mindanya. Sekarang hanya hanya ada kesegaran dan bunyi katak yang menyahut-yahut menyebabkan dia terus melayan fikirannya itu.

“Man! MAN! Aduh, yang kau tidur kat katil perempuan ni kenapa Man?”

Dia terkejut dan membuka matanya. Dia ingin melihat tetapi masih kabur.

“MAN! Kau ni ok ke tak ni Man. Aku pelik la kau ni Man. Macam mana kau boleh kat sini Man?

“Malik! Aku mimpi Malik, aku mimpi aku dah jadi tua Malik.”

“hahahahha . comel x muka kau dah tua? Hehe, dah la, jom pergi makan. Aku dah lapar ni”
…Bersambung….(part 3)

2 comments: