11.10.12

Dia sebenarnya benda

semalam aku duduk bersama si dia
"awak nak main satu permainan x?"
dia menjawab dengan teruja
"nak !"
aku pun mulakan permainan ini
"kalau awak adalah benda awak nak jadi apa?"
dia pun menjawab
"saya nak jadi pen"
aku pun menjawab
"kalau macam itu saya nak jadi dakwat pen"
dia pun mengerutkan mukanya dan dia bertanya "kenapa"
aku pun jawab
"bila pen ada dakwat boleh la saya tulis dekat hati awak tu, saya sayang awak"

tiba-tiba dia terus bertanya
"kalau saya jadi kapal terbang"
aku pun menjawab
"kalau macam itu saya mestilah nak jadi enjin kapal terbang tu"
macam biasalah dia akan tanya "kenapa"
macam biasa jugalah, aku pun akan menjawab
"sebab kalau kapal terbang dah ada enjin, baru boleh terbang, bila dah boleh terbang, boleh saya bawa awak terbang mana-mana yang awak suka"


"hah, ni mesti awak tak boleh jawab, kalau saya jadi buku"
dia tanya dengan bangga sambil mengecilkan matanya
dengan senyuman aku menjawab
"saya mestila nak jadi isinya"
dia ketawa dan terus menanyakan "kenapa" pada aku
"sebab bila orang baca buku itu, orang tahu dalam buku awak itu ada saya"
dengan senyuman aku menjawab

dia menolak kepala aku. dan ketawa kecil
"kalau saya jadi api?"
belum sempat aku nak menyebutnya dia menjawab,
"mesti awak nak cakap jadi airkan?"
tapi itu bukan jawapan aku
"no, saya nak jadi kayu api"
dia binggung dan menanyakan kenapa?
"sebab saya tak nak tengok awak mati dari menyala"

dia tersenyum seperti biasa dia mesti menonjol kepala aku, 
kami terus belajar di cafe sehingga kelas bermula

selesai 

#maaf kalau rekaan ini tidak best ya, cuma percubaan :D

No comments:

Post a Comment