23.4.11

21. jol berbicara

LUAHAN PERASAAN :


nak tahu x mcm mne klau aku dlam keadaan mara n aku nk mara x leyh n mcm mne ayat akan keluar. oke,perkataan di bawah adalah apa yang aku akan ckp bile aku nk mara tapi x penah mara lagi kat sape2. huhu:

"B**u ko, *i**k ko, *****u ko. x pyh wat aku mcm nie la s**l, wei, aku tahu aku sapa n aku tahu ko sape. tapi ko jgn wat mcm nie kat aku, n aku x kan wat kat ko. mmng aku mcm nie. x bgus. tpi ko bagus sgt? haha. mmng ko bgus. mcm Dato' Mahatdhir (x masal) . tapi perlu ke ke nk guna kebagusan ko tok kene kan orang2 mcm aku nie. wei, **n*** ko la ber**** . x penah ****r. hati ko 2 busuk. sampah pun x busuk. agak2 klau ko duduk kat smpah bau ko lagi kuat. tenggelam sume bau2 smpah. hina doe ko. hina. sgt hina . mata aku dah x nmpak baek nye ko. kebaikan ko dah kene tutup ngan kebusukkan ko. sedar la weyh. hidup bukan lama. selagi perangai ko mcm nie. hidup ko x kan aman. fham? oke assalamualaikum."

HAHA, mcm mne? oke x. hahaha. tapi aku x smpai hati nk mara sapa2. sebab, abah aku selalu pesan :

"biar lah dieorang wat kita, selagi kita nmpak ada baek kat diorang, kita maafkan la, selesaikan dengan baek, kita bntu die, jgn kita mnindas. sebab kita manusia"

aku maseh ingat ape die ckp. hei my father, saya bangga ade ayah mcm ko la. korang jeles x? hahah

p/s: aku syg die, tpi lagi rmai yg syg die smpai syg aku tenggelam jauh ke dlam.


PERASAAN HARI INI:


haha. menanti seseorang eh, silap menanti seseekor ya kucing. hehe. kebosanan ya, kesunyian ya. kesian ko kucing. selama ni mmng ko ade teman tpi skang ko sesorangkan. sunyi kan. mcm nazak kan hidup ko. bosan kan mnunggu. haha. xpela. lama2 ko mesti dpt jumpe blik ape yang ko nk, dah2 x yah tngok luar lagi. pegi mkn. eh, degil no mcm aida syakilla si degil. oke2. stop merepek. cite pasal kucing! aku dah jumpe kucing aku yang hilang sejak 1 bulan yang lalu, giler seronok. hahha. x mcm sial lk bulu die kotor. haha. sengal. haha. em, oke. kepada syg syg syg syg ku. haha. kenapa bnyak. oke repeat balik : kepada syg syg syg syg, hope happy ya selalu. mcm nie.

haha. kepada scandel  mmber2 ku yang laen. aku nk ckp aku trun PONTIAN  7may nie. huhu. aku nk jumpe korang, nk hentak2 pukul2 korang. hahha. oke. :p

p/s : harap korang x muak dan muntah dengan apa yang aku tulis. :p


ISU HARI INI:


oke2. hari nie aku nk share tentang tujuh keajiban dunia ngan korang. huhu. hope enjoy:
SUMEBR: WIKIPEDIA
Tujuh Keajaiban Dunia (atau Tujuh Keajaiban Dunia Purba) merupakan senarai tujuh ciptaan binaan purba yang menakjubkan. Versi yang paling awal diketahui telah dibuat pada abad kedua Sebelum Masihi oleh Antipater dari Sidon; yang menjadi panduan dikalangan pemerhati masyarakat Hellenik yang hanya memerhatikan hasil kerja pembinaan di sekitar Mediterranean. Senarai kemudiannya memasukkan ciptaan Zaman Pertengahan dan Zaman Moden.



Berikut disenaraikan hasil binaan yang digelarkan tujuh keajaiban mengikut tarikh binaan:
KeajaibanTarikhPembinaMusnahPunca
Piramid Agung Giza2650-2500 SMMesirmasih wujudN/A
Taman Tergantung Babylon600 SMBabyloniaselepas abad pertama SMgempa bumi
Kuil Artemis di Ephesus550 SMLydiaParsiYunani Purba356 SMterbakar
Berhala Zeus di Olympia435 SMYunani purbaantara abad ke-5 dan ke-6 Mterbakar
Makam Maussollos di Halicarnassus351 SMParsiYunani Purbasebelum 1494 Mgempa bumi
Patung Raksasa Rhodes292-280 SMYunani Hellenistik224 SMgempa bumi
Rumah Api Iskandariahabad ke-3 SMMesir Hellenistik1303-1480 Mgempa bumi




Senarai asal Antipater mempunyai Pintu Gerbang Ishtar dan bukan Rumah Api Iskandariah. Perubahan kepada senarai di atas berlaku pada abad ke-6 Masihi. Dari senarai tersebut, hanya satu sahaja yang masih bertahan dan wujud hingga kini iaitu binaan yang paling lama — Piramid Giza. Yang menariknya, dua dari keajaiban itu iaitu Kuil Artemis dan Berhala Zeus musnah dimamah api manakala tiga yang lain iaitu Rumah Api Iskandariah, Patung Raksasa Rhodes dan Makam Maussollos telah musnah akibat gempa bumi. Manakala kewujudan Taman Tergantung Babylon masih belum dapat dipastikan dengan jelas.


Oleh kerana kebanyakan dari keajaiban dunia telah musnah, ramai yang mencadangkan agar mencari yang baru dan menamakan keajaiban yang sedia ada sebagai Tujuh Keajaiban Dunia Purba. Maka, kini terdapat banyak senarai keajaiban yang dibuat yang terdiri dari hasil kejuruteraan manusia hinggalah ke keajaiban alam semula jadi. Walau bagaimanapun, tiada kesepakatan yang dibuat oleh umum tentang senarai itu. Namun lebih banyak keajaiban dunia yang masih tidak diketahui.



Keajaiban moden

Persatuan Kejuruteraan Awam Amerika menyusun satu senarai keajaiban dunia moden [1]:
KeajaibanMula dibinaDirasmikanLokasi
Channel Tunnel1 Disember 19876 Mei 1994Selat Dover, Eropah
Menara CN6 Februari 197326 Jun 1976TorontoOntarioKanada
Bangunan Empire State22 Januari 19301 Mei 1931New YorkNew YorkAmerika Syarikat
Jambatan Golden Gate5 Januari 193327 Mei 1937Selat Golden Gate, utara San Francisco, CaliforniaAmerika Syarikat
Empangan ItaipuJanuari 19705 Mei 1984Sungai ParanĂ¡, Amerika Selatan
Delta Works195310 Mei 1997Belanda
Terusan Panama1 Januari 18807 Januari 1914Segenting PanamaAmerika Tengah
haha. oke2. smpai sini sahaja. oke.
p/s: bukan saya yang menulis ini sume. ini ambil dri sumber pembacaan saya. :)


KATA AKHIR JOL:


aku mula rasa sgt berminat ngan blog. so, hope korang support aku oke. thank you :) kirim slam jol kat ibubapa korang. thank all. bui bui :v


THE END

No comments:

Post a Comment