22.4.11

19. Jol berbicara

LUAHAN PERASAAN :



hanya lukisan. huhu. x maksudkan apa2. :p huhu. xde pe2 yang nak di perkatakan untuk hari ini. hari ini mood dalam keadaan yang stabil dan tidak di ganggu. cuma ade beberapa masih terpendam. hehe.
p/s : buangkan undian anda di blog saya dan rajin2 meng-post komen untuk meng-komen ape2 saja atau kritikan. atau pertanyaan. :) hope aku dpt maju dlam meng-blogging. amin :p


PERASAAN HARI INI :




bushhhhhhhhhh ! kene simbah ngan air. huhu. padan muka. huhu. oke, perasaan hari ini ya? biasa saja. xde ape yang leyh di bangga kan. em, hari ini x bnyak cerita nk aku cerita kan. huhu. hah! aku teruja  sebab idola blog aku akhirnya mnegur aku. hahaha. thank 2 'nabil potter' .walaupun pendek comment die tapi aku amat puas. kepada nazreen. rakan kongsi aku nk buat hotel satu hari nnti, ko jgn lupe belanja aku baju. hehe. jgn bagi saiz ko sudah. huhu. joke jek. lagi satu. 7 may aku nak gerak PONTIAN. hehe. tunggu kawan2 ku. tapi x lama la. sebab aku nk gerak JB lepas 2. huhu. em, 3 pekara diatas membuatkan aku happy hari ini, walaupun x gembirakan orang laen :P
p/s : jika tidak suka seseorang, jgn memaki hamun. pasti ada balasan keatas anda.


ISU HARI INI:


hari ini aku nak cerita tentang kapal terbang dan sejarah kapal terbang ini dan mcm mne kapal terbang boleh terbang. aku tahu korang sume dah belajar sains dan dah tahu. so, aku nk mntapkan lagi pengatuhan kita. so, bace jela:
Pesawat terbang yang lebih berat dari udara diterbangkan pertama kali oleh Wright Bersaudara (Orville Wright dan Wilbur Wright) dengan menggunakan pesawat rancangan sendiri yang dinamakan Flyer yang diluncurkan pada tahun 1903 di Amerika Serikat. Selain Wright bersaudara, tercatat beberapa penemu pesawat lain yang menemukan pesawat terbang antara lain Samuel F Cody yang melakukan aksinya di lapangan FanboroughInggris tahun 1910. Sedangkan untuk pesawat yang lebih ringan dari udara sudah terbang jauh sebelumnya. Penerbangan pertama kalinya dengan menggunakan balon udara panas yang ditemukan seorang berkebangsaaan Perancis bernama Joseph Montgolfier dan Etiene Montgolfier terjadi pada tahun 1782, kemudian disempurnakan seorang Jerman yang bernamaFerdinand von Zeppelin dengan memodifikasi balon berbentuk cerutu yang digunakan untuk membawa penumpang dan barang pada tahun 1900. Pada tahun tahun berikutnya balon Zeppelin mengusai pengangkutan udara sampai musibah kapal Zeppelin pada perjalanan trans-Atlantik di New Jersey 1936 yang menandai berakhirnya era Zeppelin meskipun masih dipakai menjelang Perang Dunia II. Setelah zaman Wright, pesawat terbang banyak mengalami modifikasi baik dari rancang bangun, bentuk dan mesin pesawat untuk memenuhi kebutuhan transportasi udara.Pesawat komersial yang lebih besar dibuat pada tahun 1949 bernamaBristol Brabazon.Sampai sekarang pesawat penumpang terbesar di dunia di buat oleh airbus industrie dari eropa dengan pesawat A380.
Pesawat terbang yang lebih berat dari udara disebut aerodin, yang masuk dalam kategori ini adalahautogirohelikoptergirokopter dan pesawat bersayap tetap. Pesawat bersayap tetap umumnya menggunakan mesin pembakaran dalam yang berupa mesin piston (dengan baling-baling) atau mesin turbin (jet atau turboprop) untuk menghasilkan dorongan yang menggerakkan pesawat, lalu pergerakan udara di sayap menghasilkan gaya dorong ke atas, yang membuat pesawat ini bisa terbang. Sebagai pengecualian, pesawat bersayap tetap juga ada yang tidak menggunakan mesin, misalnya glider, yang hanya menggunakan gaya gravitasi dan arus udara panas. Helikopter dan autogiro menggunakan mesin dan sayap berputar untuk menghasilkan gaya dorong ke atas, dan helikopter juga menggunakan mesin untuk menghasilkan dorongan ke depan.

oke itu sja yang aku nk kongsi. lepas nie aku nk cerita kan bnde yang lebih mnarik. :)


KATA AKHIR  JOL:
maaf pembaca, lama sudah x mng-blog. kesibukan kerja. huhu. lepas nie, aku akan update pada tgh malam . so, aku akan postkan kat FB aku bile dah update. hope korang enjoy. smpaikan slam jol kat ibubapa korang. bui bui :v

THE END

No comments:

Post a Comment