16.4.11

17. Jol Berbicara

LUAHAN PERASAAN:

masa aku blik dari pontian . singgah anta kawan adek aku. tbe3 ade pakcik naek motor x puas hati ngan aku. dri gerak mulut die ckp *x dgr sbb dlm kereta. aku dah tahu die memaki then die terus jalan. lepas selesai hantar kawan adek aku. kebetulan jumpe pakcik 2 tgh bwak slow kat tepi. ape lagi! aku terus pandang dan ckp apa!!?  pak cik 2 panas jek. huhu. kurang ajar kan? abis tbe2 nk marah aku itu ape cerita. PAK CIK GILA. semua yang dalam kereta tadi. membincangkan benda yang sama. kenapa pakcik 2 tbe2. aku rase die ckp ngan bini die kot. hahha. PAK CIK. ko dlm ingatan ku pak cik. haha.

PERASAAN HARI INI :


bercumbu? oh, tidak. lucah betul . hari ini hari yang paling happy. kenapa? haha. sebb aku dpt jumpa acid, waffa, kecik, adi n are joo. hahha. amat seronok walaupun sekejap. wei, korang sume x berubah la. haha. still sama jek. tpi mcm ape jek ek aku pegi gitu jek. haha. xpe2. nnti aku jumpe lagi korang. haha. masa jumpe 2 aku gunakan sepenuhnya la. hahha. sorang2 aku berbual. sorang 5 minit. huh, bnyk cerita 2 aku bualkan. hoho. macm setahun aku x jumpe korang la. sok, mcm nk gi lagi jek jumpe korang. tapi aku bz ngan work aku. sorry. tpi bila korang nk turun tempat aku pulak? hehe. aku tertunggu nie. hehe

ISU HARI INI:



woi  hai, hari ini kita nak cita pasal tidur. dan nk ckp pasal tidur waktu kerja dan tidur waktu pagi. ade cara2nya. nk tahu? baca ni

Badan merancang kita tidur bukan sahaja waktu malam tetapi juga siang. Ketika ini hormon cortisol aktif dan paling ketara bagi kanak-kanak dan orang tua. Keadaan ini membuat kita tidak selesa dan adakala memalukan jika sedang bertugas atau berada di dalam bilik mesyuarat. Begitu pun anda boleh cuba mengelakkannya dengan beberapa cara berikut: Jangan makan terlalu banyak waktu tengah hari, pastikan hidangan tidak melebihi 2100 kilojoules. Pastikan apa yang anda makan seimbang dan elakkan kadar karbohidrat tinggi kerana ia boleh membuat anda mengantuk. Pastikan suasana kerja anda sederhana dan tidak terlalu panas. Lakukan kerja berat dan aktiviti merangsang hanya selepas waktu makan. Ini membantu menghilangkan ngantuk. Elakkan pengambilan berlebihan gula kerana tekanan darah kebiasaannya tinggi pada waktu petang. Makan atau minum berlebihan gula akan membuat anda berasa cergas tetapi hanya waktu yang singkat kerana ia akan membuat anda berasa lebih ngantuk dan berat apabila kadar gula menurun semula
Bagaimana Mendapatkan Tidur Nyenyak?

Tutup mata dan tumpukan perhatian pada pernafasan. Kira 20 daripada belakang. Pastikan masa kiraan sama waktu ketika anda menghembuskan nafas. Lakukan dalam hati dan ulangi sebaik habis mengira. Tilam yang terlalu keras, terlalu lembut, terlalu nipis atau lembik boleh mangganggu tidur. Begitu juga bantal, satu mencukupi dan memberi anda lebih ruang. Kalau bantal peluk membuat anda selesa, pilih yang sederhana lembut dan tidak terlalu keras. Baca buku yang membosankan sebelum tidur, ini membuat anda mengantuk 
 hehe. aku amik petikan kat web laen :p

KATA AKHIR JOL:

hui, sampaikan salam jol kat ibubapa korang, bui bui :v

THE END


No comments:

Post a Comment